تبلیغات
شور و نشاط - درس های اخلاق آیت الله حق شناس(وسواس، مانع از رسیدن به اهداف بلند)
 
شور و نشاط
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : امیر حسین مفیدی
نظرسنجی
شما بیشتر دوست دارید چه مطالبی در این وبلاگ قرار بگیرد؟؟؟








حضرت جوادالائمه(ع) می‌فرمایند:«المومن یحتاج الی ثلاث خصال».  مؤمن به سه خصلت نیازمند است: اول اینكه یك توفیقی از پروردگار بیاید. باید دائماً در خانه‌ی خدا را بزند. ظهر، شب، نصف شب.

به ادامه مطلب مراجعه فرمایید:
بسم الله الرحمن الرحیم
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وسواس، مانع از رسیدن به اهداف بلند
بعضی از رفقا را می‌بینم كه قدری از حد متعارف خارج شده‌اند. یك مسأله‌ی شرعی وجود دارد كه آنهایی كه در نواحی قطبی زندگی می‌كنند، -كه شش ماه شب و شش ماه روز است- باید به منطقه‌ی معتدله رجوع كنند.
كسی كه وسواسی می‌شود و از حد متعارف خارج می‌شود، باید رفتارش را با متعارف مردم  مقایسه كند. بنده امروز این مسئله را یك مرتبه گفتم، باز دو مرتبه می‌گویم كه شیطان با این وسوسه‌ها كه اینجا نجس است و آنجا پاك است وآنجا ترشُّح شد و یا  وضو درست نشد و غسل درست نشد، هی با این وسوسه‌ها، انسان را از اهداف عالیه باز می‌دارد.
اکتفاء به پایین‌ترین حد در نجاست و طهارت
شارع مقدس در قسمت نجاست و طهارت به پایین‌ترین حد كفایت نموده است. مثلاً در برخی رستوران‌ها و مهمان‌خانه‌ها مشتری غیرمسلمان هم تردد دارد، اما صاحبش مسلمان است، صاحب رستوران هم شاید خیلی پای‌بند به نجاست و پاكی نباشد، در اینجا چه كار بكنیم؟ آیا باید احتراز بكنیم؟ آیا غذایشان نجس است؟  خیر، غذای این رستوران‌ها پاك است.
تا مادامی كه علم به نجاست برای شما حاصل نشده است، اینها پاك است، برادر من!
یا اینكه در کمر شما دُملی درآمده است. یك مایعی از پشت شما سرازیر می‌شود، شک می‌کنید که آیا آن مایعی که جریان پیدا کرده است، خون است؟ یا عفونت جراحت است؟ لزومی ندارد که  بررسی کنید، یا به کسی بگویید که بیاید و جای زخم را ببیند. نیازی به دیدن نیست، بلند شوید و نمازتان را بخوانید.
وسواس، بیماری روانی
با این‌همه آسان گرفتن شرع باز هم انسان  وسواسی بشود؟!
به چه کسی وسواسی گفته می‌شود؟
به كسی كه از حد متعارف خارج شده باشد و دائم گرفتار این توهم بشود که آیا  این شیء نجس است؟ یا پاك است؟ دو مرتبه،  سه مرتبه، هی دستش را بشوید.
پس اینگونه اشخاص باید به حد متعارف برگردند. این یك نوع بیماری روانی است كه انسان بدان مبتلا می‌شود و  ترتیب اثر دادن به آن جایز نمی‌باشد. 
حضرت فرمودند: به آن شخص(وسواسی) بگو كه اگر در دین گفته شده است که مثلاً یك مرتبه، یا دو مرتبه شستن كافی است، چرا سه مرتبه، یا چهار مرتبه دستت را می‌شویی؟ آن شخص در جواب این سؤال حضرت گفت: بر شیطان لعنت!
فهمیدی، داداش جون! پس بنابراین در هنگام وسواس، ترتیب اثر دادن، جایز نیست. یك صلوات بفرستید.
امتحان به واسطه‌ی مصیبت‌ها
پروردگار عزیز ما می‌فرماید:«ما أَصابَ مِنْ مُصیبَةٍ إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ وَ مَنْ یُؤْمِنْ بِاللّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ».  هر مصیبتی كه به انسان می‌رسد، مانند بیماری، سختی، تلف شدن مال و...  همه‌ی اینها برای صلاح شما و برای امتحان شماست. چون علم الهی، علم احاطی قیومی است و پروردگار می‌تواند جلوی اینها را بگیرد.
پاک شدن گناهان با صبر بر بلا
این مصیبت‌ها و این بلیات كه نازل می‌شود، مؤمن باید دغدغه‌ی خاطر و اضطراب نداشته باشد. «لا یبرح البلاء عن العبد حتی یدعه یمشی و لیس علیه خطیئةٌ».  یعنی این درد و كسالتی كه می‌آید، آن‌قدر به امر الهی  در بدن مؤمن می‌ماند و مؤمن آن‌قدر سختی می‌کشد؛ تا گناهان او پاک می‌شود.

ایمان ثابت و شرح صدر، ثمرات صبر بر بلایا
پروردگار امتحان می‌كند. همین قدر كه  انسان ایمان داشته باشد و معتقد باشد كه همه‌ی اینها از جانب خدا و رسول است و خیر و صلاحش در این است، پروردگار او را در صراط ایمان ثابت می‌دارد و شرح صدر به او مرحمت می‌فرماید.
وقتی كه اذعان و اعتقاد قلبی پیدا شد؛ پروردگار هم به او مقام صبر و تسلیم و رضا عنایت می‌فرماید. یك صلوات بفرستید.
ای داد بیداد! ای داد بیداد! باز هم  یک صلوات بفرستید.
ثمرات دعا کردن
در کتاب «عُدَّةُ الداعی» نوشته شده است كه« قال رسول الله صلّی‌الله‌علیه و‌آله‌وسلّم الا ادلكم علی سلاح ینجیكم من اعدائكم و یدر ارزاقكم؟قالوا بلی یا رسول‌الله».  «اَلا» از ادات تنبیه است. یعنی آیا شما را رهبری بكنم به اسلحه‌ای كه شما را از دشمنان دین حفظ بكند و ارزاق شما را زیاد بكند؟ «تدعون ربكم باللیل و النهار» یعنی پروردگار را بخوانید. حقیقتاً بخوانید. «فان سلاحَ المومن الدعاء و متی تكثر قرع الباب یفتح لك».
بكوب حلقه‌ی در را كه عاقبت ز سرای
سری برآید چون حلقه را بجنبانی
بالأخره یكی خواهد گفت كه مقصودتان چیست؟
سری برآید چون حلقه را بجنبانی
خدا، گنج پنهان
وقتی داشتم مطالعه می‌كردم،  به این روایت قدسی برخوردم كه پروردگار می‌فرماید: «كنت كنزاً مخفیا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لكی اعرف».
شرایط دعا کردن
ای موسی! اگر می‌خواهی مرا بخوانی، باید خائف باشی، مشفق باشی، «وجلاً و عَفّر وجهك فی التراب»، باید بهترین جاهای بدنت را در پست‌ترین مواضع بگذاری.
او این‌‌طور می‌خواهد، داداش جون!
«واسجد بمكارم بدنك فاخشع بقلبك استغث لی فی حالات الشدة فانی اغیث المكروبین و اجیب المضطرین».   قلبت را برای من خاشع کن و در سختی‌ها مرا بخوان که من فریادرس بی‌پناهان و درماندگان  هستم.
اینها دوای قلب ماست. ببینید، بزرگان دین ما چه می‌كردند.
یك صلوات دیگر بفرستید.
شکرگزاری نعمتهای الهی
رسول اكرم(ص) می‌فرماید: «اللهم لا تنتزع منّا صالح ما اعطیتنا من النعم».  یعنی ای پروردگار عزیز من! مبادا آن نعمت‌هایی كه به ما دادی، مبادا این بركات را در اثر كفران از ما  جدا كنی.
باید شکرگزاری کرد، داداش جون!
این بیانات، برای این است كه به ما یاد بدهند وگر نه آنها نفس عصمت‌اند.
حضرت در ادامه می‌فرماید:«ولا تردنا فی سوء ما استنقذتنا منه».
یعنی پروردگارا! مبادا دو مرتبه طوری بشود كه ما گرفتار شویم.
رؤیای  قبل از موشک باران تهران
چندی پیش، سه روز قبل از اینكه تهران موشك باران بشود، یكی از رفقا گفت: در عالم رؤیا این آیات را می‌خواندند: « كَلَّا إِنَّهَا لَظَى نَزَّاعَةً لِلشَّوَى تَدْعُوا مَنْ أَدْبَرَ وَتَوَلَّى».   اشاره به اینکه عن‌قریب، عذابی بیاید كه گوشتها را از استخوان جدا بكند و اینها برای كسانی است كه نسبت به احكام الهی پشت كرده‌اند.
رفع بلا به سبب بیان احادیث
خدا شاهد است، در مشهد مقدس كه بودم، دو مرتبه استخاره كردم كه پروردگارا! دیگر شب چهارشنبه صحبت نكنم. استخاره بسیار بد آمد. مضمون آیه هم این بود كه اگر سخنرانی ترك بشود، شاید یك ابتلائاتی برای نوع مردم پیش بیاید.
این احادیث، منبِّه و بیدارکننده است، آقاجان! «احی قلبك بالموعظة».  به واسطه‌ی‌ مواعظ حسنه، قلبهای شما زنده خواهد شد.
و در ادامه می‌فرمایند كه « اللهم لا تكلنا الی انفسنا».
اشعار مناجات از کتاب مصباح کفعمی
یا من یرجی للشدائد كلها           یا من الیه المشتكی و المفزع
ای پروردگار عزیز من! تو در تمام سختی‌ها، یگانه امید من بودی.
كتاب مصباح كفعمی از مسانید كتب شیعه است. مرحوم شیخ عباس‌ها که این كتابها را می‌نویسند،  یا از کتاب اقبال مرحوم سید ابن طاووس است، یا از کتاب مصباح كفعمی است. در كتاب مصباح كفعمی می‌گوید:
ما لی سوی قرعی لبابك حیلةٌ          فلئن رددت فای باب اقرع
یعنی ای پروردگار عزیز من! من غیر درب خانه‌ی تو جایی  ندارم كه بكوبم. اگر این باب بسته بشود؛ پس به كجا باید بروم؟!
ما لی سواء فقری الیك وسیلة           بالافتقار الیك فقری ادفع
یعنی ای پروردگار عزیزم! به واسطه‌ی نیاز به درگاه تو، احتیاجات خودم را یكی بعد از دیگری برطرف خواهم‌كرد. به‌به! ببین داداش‌جون!
دعوت انبیاء به حیات قلب
پروردگارِ عزیز می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یُحْییكُمْ».  یعنی دعوت انبیاء و ائمه‌ی طاهرین، سبب حیات قلب شماست. آنها شما را به حیات دائم و نعیم ابد دعوت می‌كنند.
قلب مؤمن
پروردگار نمی‌گذارد كه مؤمن، باطل را حق و حق را باطل بفهمد. این آیه، آیه‌ی عجیبی است که می‌فرماید: «أنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»  «ان یعتقد الحق باطلاً و ان یعتقد الباطل حقاً».
وقتی كه مؤمن به سمت جلو حرکت کند، پروردگار عزیز، قلبش را  به همان عقاید حقه مستقر می‌کند  و این، علامت شرح صدر است.
ربنا گویم از آن لبیك عبدی بشنوم
جمله سرمست الست از جرعه‌ی این باده‌ام
تا به دنیا آمدم از كلبه‌ی كتم عدم
رو به حضرت جز نیاز و ناله نفرستاده‌ام
نفس خود را قهر كرده روح كرده پر فتوح
«قد احیی قلبه و امات نفسه». 
حضرت فرمود: «المومن شهوته میتة».  یعنی از بس نفسانیت و خودیت را کنار گذاشته است، قلبش را زنده كرده و نفسش را کشته است.
«دق جلیله و لطف غلیظه فبرق له لامع كثیر البرق فابان له الطریق».
آن راهی را كه هدف انبیاست، برای او باز كرده‌اند.
«و ذلك بما استعمل قلبه و ارضی ربه».  و گشوده شدن این راه برای او بدین خاطر است که درب خانه‌ی دل نشست و امیال نفسانی را از خودش دور كرد و غیر خدا را در قلب وارد نكرد، داداش‌جون!
حضرت فرمود: این قلب «یتلجلج». یعنی دائماً در اضطراب است، تا مادامی كه حقیقتاً به حق اصابت بكند. وقتی كه به حق اصابت كرد، «ثبت و قر».  ثابت می‌ماند، داداش‌جون!
آرامش مؤمن به واسطه‌ی مؤمن
ببین عزیز من! «المؤمن یسكن الی المؤمن».  مؤمن به واسطه‌ی مؤمن، آرامش پیدا می‌کند. در خواب، در القائات، به انسان می‌فهمانند كه  اگر هدایت می‌خواهی؛ برو پیش فلان كس مثلاً. یا اگر اوقاتت تلخ شد؛ برو پیش فلان كس. از اینها معلوم می‌شود كه در پس پرده یك خبرهایی هست، یك چیزی هست كه پروردگار می‌داند و تو نمی‌دانی.
رفیق بیدار و استاد
«الرفیق ثم الطریق».  انسان یك رفیق بیدار می‌خواهد، با یك استاد. رفیق برای این است كه اگر نسیان كردی، فراموش كردی؛ به تو تذکر بدهد.
مثلاً می‌گوید: دیشب شما وقت نماز جماعت كجا بودی، باباجان؟
اگر در راه حق باشی؛ رفیق خوب به شما كمك می‌كند، داداش‌جون!
مثلاً می‌گوید: اگر مسائلت را بلد نیستی، من یادت می‌دهم.
انسان باید از موقعیت استفاده بكند، «الرفیق ثم الطریق».
كجا بودی دیشب؟ چرا نماز جماعت نیامدی؟ آنجا که آن حرف را زدی، درست نبود؟
رفیق خوب، هدیه‌ای الهی
رفیق را باید خدا بدهد. «المرء علی دین خلیله فلینظر احدكم من یتخالف».
بالأخره، رفیق خوب، انسان را به خوبی و به راه خوب وا می‌دارد.
پروردگار عزیز می‌فرماید:  ای نبی اكرم ما «فأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلّى عَنْ ذِكْرِنا وَ لَمْ یُرِدْ إِلاَّ الْحَیاةَ الدُّنْیا».  اینها را ولشان كن، داداش‌جون!
بالاترین عبادت، برادری با خوبان
پروردگار عزیز، عبادتی بالاتر از این قرار نداده است كه انسان به دنبال برادری با خوبان باشد.
یعنی من از اینجا می‌روم شمال، از شمال می‌آیم جنوب، تا اینكه یك رفیق صالح برای من پیدا بشود. «المؤمن یسكن الی المؤمن».
پس مؤمن رفقایش را بررسی می‌كند. این رفیق چطور است؟ آن رفیق چطور است؟ تا یك وقت برمی‌خورد به یك نفر. «یسكن الی المؤمن كما یسكن الظمأن الی الماء البارد». یعنی همان‌طور كه وقتی تشنه به آب گوارا رسید؛ می‌خورد و آرام می‌گیرد، مؤمن هم وقتی به آن رفیقی كه منظور نظر اهل بیت است رسید؛ آرام می‌گیرد. «ثَبَتَ وَ قَرَّ».
مؤمن، نیازمند سه خصلت
حضرت جوادالائمه(ع) می‌فرمایند:«المومن یحتاج الی ثلاث خصال».  مؤمن به سه خصلت نیازمند است: اول اینكه یك توفیقی از پروردگار بیاید. باید دائماً در خانه‌ی خدا را بزند. ظهر، شب، نصف شب.
از من می‌پرسیدند: آقای میرزا! آیا ما برای نماز شب خواندن بیدار شویم، یا آن یك ساعت را استراحت كنیم؟در جواب گفتم: خیر. استراحت نه. نماز شب خواندن،  مِطرَده است. یعنی نماز شب درد را از بدن شما دفع می‌كند، مطرده است. مبادا تصور كنید آن استراحت شما را نجات می‌دهد، نه آقاجان!
پس اول «توفیقٌ من الله»، دوم هم واعظی از نفسش، سوم هم «و قبولٌ ممن ینصحه». البته باید یك نصیحت‌کننده‌ای هم باید داشته باشد.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 25 شهریور 1396 10:16 ق.ظ
Have you ever thought about including a little bit more than just your articles?

I mean, what you say is fundamental and everything. But think about if you added some great images
or video clips to give your posts more, "pop"! Your content is excellent but with images and clips, this website could
undeniably be one of the best in its niche.
Terrific blog!
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 08:16 ب.ظ
Hi, I would like to subscribe for this web site to take most recent updates, so
where can i do it please help out.
شنبه 2 اردیبهشت 1396 04:58 ب.ظ
I think this is one of the most important information for me.
And i'm glad reading your article. But want to remark on few general things, The site style is great, the articles is really great : D.
Good job, cheers
یکشنبه 27 فروردین 1396 11:49 ق.ظ
I constantly spent my half an hour to read this web site's posts everyday along with a cup of coffee.
شنبه 19 فروردین 1396 11:06 ب.ظ
Quality articles is the key to attract the people to pay a visit the web page, that's what this web site is
providing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
.